Voorkom polsklachten

Bij Pitbull Boxing willen we iedereen enthousiast maken voor boksen. Boksen heeft namelijk veel voordelen zoals we in begin 2019 al hebben verteld. Je kunt boksen eigenlijk al beoefenen door de technieken gewoon droog uit te voeren. Als je een stap verder gaat en daadwerkelijk klappen uit gaat delen hebben je handen bescherming nodig. Bokshandschoenen is vaak het eerste waar je aan denkt en dat is ook zeker een goede bescherming. Beginnende boksers hebben vaak alleen bokshandschoenen aan en naarmate zij intensiever gaan boksen kunnen polsklachten ontstaan. In dit artikel gaan we in op een veel voorkomende polsblessure, daarnaast geven we je advies hoe je dit eenvoudig kunt voorkomen. Ook als je een ervaren bokser bent kun je deze kennis goed gebruiken, zeker als je net een polsblessure hebt opgelopen omdat je misschien iets te enthousiast hebt getraind.

Polsblessures ontstaan bij het boksen door overbelasting, een verkeerde houding, verdraaiing, vallen  of een combinatie van factoren. Een veel voorkomende blessure is “TFCC letsel”, TFCC staat voor: triangulair fibro-cartilagineus complex. De volledige naam mag je meteen weer vergeten, maar het is wel prettig om te voorkomen. De TFCC is rood gearceerd in de onderstaande afbeelding, het gearceerde gebied bestaat uit banden en een meniscus. Het verbindt de hand met de spaakbeen en ellepijp, het heeft een dempende werking en het zorgt voor beweeglijkheid en stabiliteit van de pols. Eigenlijk heeft het dezelfde functie als de meniscus van de knie.

 

 


 

 

Letsel aan deze pols meniscus wil je natuurlijk voorkomen. Hoe voorkom een letsel aan je hand of pols? 

  • Dat doe je door allereerst goede bescherming te dragen in de vorm van bokshandschoenen,
  • Bouw je slagkracht op tijdens het trainen, begin niet meteen met harde stoten,
  • Zorg dat je hand en onderarm een rechte lijn vormen.

Het laatstgenoemde punt is misschien wel het belangrijkst. Je kunt jezelf voorstellen dat je de TFCC op rekt als je je hand niet in een rechte lijn met je onderarm houdt. Je kunt de juiste houding trainen door het simpelweg te oefenen, we moedigen dit natuurlijk aan. Echter kan er, tijdens combinaties oefenen en/of zak training vermoeidheid ontstaan waardoor je houding verzwakt. Om te zorgen dat je houding goed blijft gebruiken wij extra lange bandages, onze bandages zijn maar liefst 4,5 meter. 

De bandages zorgen ervoor dat je de hand kan verbinden aan je pols. Belangrijk tijdens het verbinden is natuurlijk dat je alles in een lijn houdt, daarnaast is er ook een ideale slag om dit zo stevig mogelijk uit te voeren zonder dat je je hand afknelt. Als je nog onervaren bent of dit nooit geleerd hebt kan dit natuurlijk lastig zijn. Wij van Pitbull Boxing helpen je graag verder. Daarom legt onze bokstrainer Bram middels de onderstaande video uit hoe je dit volgens ons het beste kunt doen.

 

Vind je dit artikel interessant of wil je graag meer weten? Laat het ons weten via een van onze kanalen. Deel het artikel met je trainingsmaatjes zodat ook zij polsblessures kunnen voorkomen